Učíme se reportérem

Zásady tvorby reportáže

Nevhodné a nepřípustné

  • Boty se sportovními prvky k šatům nebo kostýmu.

  • Trička s výrazným zdobením, obrázky a jinými příznakovými symboly - loga a brandy.

  • Zvířecí vzory.

  • Masivní a velmi nápadné zdobné prvky.

  • Příliš zdobené materiály, lesklé, zlaté apod...

  • Batikované a podobně zdobené látky.

  • Jeansy s opraným efektem a dalšími módními prvky.

  • Mikiny.

  • Bermudy "golfky".

  • Tílka na ramínka nošena samostatně - ani v létě.

  • Mačkavé materiály a oděv se znaky obnošení.

  • Vyzývavé oblečení.

  • Znečištěné oblečení

  • Ponožky a podkolenky k sukním, šatům / u kalhot nesmí být vidět horní lem ponožek /.

  • Sluneční brýle - ani na čele.

  • Tetování na viditelných místech.

  • Piercing na viditelných místech - neplatí pro náušnice.

STUP

1. Informuje přímo z místa událostí. STUP mimo místo děje je nezpravodajský, zavádějící a je funkční pouze v mimořádných situacích, kdy není možné se dostat na místo děje, či místo děje je obrazově neuchopitelné.

2. Formálně i obsahově spojuje tematické linie příspěvku nebo informačně ve zkratce pointuje příspěvek.

3. Redaktor v obraze personifikuje autorství příspěvku. Divák si tak reportáž identifikuje s konkrétní osobou redaktora.

Druhy stupu

  1. Úvodní - Uvádí diváka přímo do ohniska děje. Jsme tady, teď, na místě, situace je či byla taková a taková... Je bez odhlášení redaktora.

  2. Středový, spojovací - Navozuje kontext v časovém a prostorovém posunu ve vývoji událostí, poskytuje slovní informace, k nimž může chybět obrazový materiál. Je bez odhlášení redaktora.

  3. Závěrečný - Shrnuje význam a důsledky událostí a je zpravidla vždy s odhlášením redakce a redaktora.

    4.     LIVE VSTUP - Přímý "živý vstup" je specifickým druhem STUPU, který není předtočen a probíhá v                           reálném čase. Redaktor musí zvládnout vystoupení napoprvé a bez obsahových a faktických chyb. Je                   vždy ve středové kompozici PD. 

Dějový stup

Redaktor se stává "průvodcem děje v reálném čase" a podstatné informace předkládá divákovi přímo v obraze. Atento stup pak je výraznou informačněspojovací linkou celé reportážena místě probíhajícího děje, akce se děje v pozadí za redaktorem. Klade důraz na redaktora - je třeba reagovat rychle aby děj neskončil - a je třeba "první dobrá" /demonstrace, požár, soud, politické jednání.../. Dynamika v obraze je většinou vnitrozáběrová, redaktor se může nebo nemusí pohybovat, kamera může být z ruky a kromě redaktora sledovat i děj - či spojit redaktora s dějem. Kompozice figury je na jedné či druhé kantně a velikost záběru PC-C... dle atmosféry a pozadí...

Zdroje: Zásady tvorby zpravodajské reportáže ČT

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky